Πρόσκληση υποβολής περιλήψεων για την επιστημονική ημερίδα με τίτλο: Η λογοκρισία στις εικαστικές τέχνες και τον κινηματογράφο σε καιρούς δημοκρατίας, 20ός – 21ος αιώνας

Πρόσκληση υποβολής περιλήψεων για την επιστημονική ημερίδα
με τίτλο:
Η λογοκρισία στις εικαστικές τέχνες και τον κινηματογράφο σε καιρούς δημοκρατίας, 20ός – 21ος αιώνας

Πανεπιστήμιο Πατρών, Πανεπιστημιούπολη, 21 Νο εμβρίου 2024
Η λογοκρισία, προερχόμενη είτε από την επίσημη εξουσία είτε από άλλα θεσμικά ή κοινωνικά κέντρα αποφάσεων, ήταν ανέκαθεν ένα φαινόμενο υπαρκτό τόσο σε απολυταρχικά καθεστώτα όσο και σε περιόδους δημοκρατίας, διαστέλλοντας και διευρύνοντ α ς κάθε φορά το καλλιτεχνικό έργο αλλά και τον θεωρητικό λόγο γύρω από αυτό. Πότε ως σκάνδαλο, πότε ως αποκλεισμός, πότε ως ταμπού, η λογοκρισία εφαρμόζεται σε έργα/ εικόνες/ παραγωγές που κρίνονται ως αντίθετ α των κυρίαρχων ηθών , πολιτικών ή ιδεολογιών σε μια δεδομένη κοινωνία , ανα διαμορφώνοντας τον κανόνα ””, αλλά και τη σχέση αυτών με την Ι στορία Επηρεάζει, ταυτόχρονα, όλα τα πεδία του θεωρητικού ή επαγγελματικού λόγου γύρω από αυτ ά , δημιουργώντας, κάθε φορά, νέες προκλήσεις και συνθήκες για την υποδοχή τους

Προκειμένου να γίνει κατανοητό το διαχρονικό φαινόμενο της λογοκρισίας, είναι θεμιτό να κοιτάξουμε σφαιρικά τα καλλιτεχνικά έργα τόσο τη στιγμή της δημιουργίας τους, όσο και τη στιγμή της έκθεσης, προβολής, κυκλοφορίας αλλά και πρόσληψ ή ς τους από το κοινό και τους θεσμούς, ώστε να αναδειχθούν τυχόν κοινωνικές, έμφυλες , φυλετικές ή συστημικές ανισότητες. Τι είναι αυτό που σε διαφορετικές περιόδους προκαλεί τους μηχανισμούς ελέγχου ώστε ένα έργο τέχνης να καταστεί αόρατο, να κατασταλεί ή να κανονικοποιηθεί; Ποιοι μηχανισμοί και ποιοι θεσμοί εμπλέκονται και με ποιους τρόπους παρεμβαίνουν στις καλλιτεχνικές πρακτικές; Ποιες κοινωνικές , εθνοτικές ή ταυτοτικές ομάδες καλλιτεχνών θίγονται ανά περιόδους περισσότερο; Ποια είναι τα σημειολογικά, πολιτικά, σωματικά ή άλλα περιεχόμενα που ανακινούν την αντίδραση, τη σύσταση ή τη λογοκρισία; Τέλος, πόσο ελαστικά είναι τα όρια της κριτικής και της λογοκρισίας, ποιες αντοχές και αντιστάσεις δοκιμάζονται, διαστέλλοντα ι ή συνθλίβονται ανά εποχή;

Εξετάζοντας ένα ευρύ φάσμα περιπτώσεων, που εκτείνεται από ιδιωτικές εκθέσεις και ανεξάρτητους χώρους έως γεγονότα τύπου biennale εκθέσεις κρατικών μουσείων,δημοπρασίες, φεστιβάλ κινηματογράφου, δίκτυα διανομής ταινιών, η ημερίδα στοχεύει να μελετήσει διεπιστημονικά το φαινόμενο της λογοκρισίας , επίσημης ή ανεπίσημης. Επιθυμεί να εξετάσει τις περιπτώσεις έμφυλων, σωματικών, φυλετικών, θρησκευτικών, , ιδεολογικώνιδεολογικών ή άλλων διακρίσεων και αποκλεισμών στη δημιουργικότητα, και τον τρόπο ή άλλων διακρίσεων και αποκλεισμών στη δημιουργικότητα, και τον τρόπο που αυτές αναδιαμόρφωσαν ή όχι το περιεχόμενο των έργων και των καλλιτεχνικών που αυτές αναδιαμόρφωσαν ή όχι το περιεχόμενο των έργων και των καλλιτεχνικών τάσεων. τάσεων. ΑποΑποδίδει επίσης εξίσου μεγάλη σημασία στη διερεύνηση του βαθμού επίδρασης δίδει επίσης εξίσου μεγάλη σημασία στη διερεύνηση του βαθμού επίδρασης του φαινομένου στην του φαινομένου στην εκπαίδευση και εκπαίδευση και τη τη διδασκαλία της τέχνης, όταν αυτή διδάσκεται σε διδασκαλία της τέχνης, όταν αυτή διδάσκεται σε πολυσυλλεκτικά και ευαίσθητα περιβάλλοντα. πολυσυλλεκτικά και ευαίσθητα περιβάλλοντα. Τέλος, επιθυμεί να διερευνήσει Τέλος, επιθυμεί να διερευνήσει περιπτώσεις λογοκρισίας, εξωτπεριπτώσεις λογοκρισίας, εξωτερικών επεμβάσεων, συστάσεων ή άλλων ενεργειών που ερικών επεμβάσεων, συστάσεων ή άλλων ενεργειών που αφορούν σε καλλιτεχνικά έργα στις εικαστικές τέχνες και τον κινηματογράφο πέρα από αφορούν σε καλλιτεχνικά έργα στις εικαστικές τέχνες και τον κινηματογράφο πέρα από τον Εμφύλιο, τους δύο παγκοσμίους πολέμους ή την Επταετία που έχουν μελετηθεί τον Εμφύλιο, τους δύο παγκοσμίους πολέμους ή την Επταετία που έχουν μελετηθεί περισσότερο, ώστε να αναδείξει ένα διαχρονικπερισσότερο, ώστε να αναδείξει ένα διαχρονικό, πολυμορφικό και αμφίσημο φαινόμενο ό, πολυμορφικό και αμφίσημο φαινόμενο που συμβαίνει και σε καιρούς δημοκρατίας.που συμβαίνει και σε καιρούς δημοκρατίας.

Οι τέσσεριςτέσσερις κύριοι, αλλά όχι περιοριστικοί, άξονες της ημερίδας είναι οι ακόλουθοι:κύριοι, αλλά όχι περιοριστικοί, άξονες της ημερίδας είναι οι ακόλουθοι:
1. Το πεδίο της παραγωγήςΤο πεδίο της παραγωγής. Στο πεδίο της παραγωγής, θα αναρωτηθούμε ποιες . Στο πεδίο της παραγωγής, θα αναρωτηθούμε ποιες μορφμορφολογολογικές ή αναπαραστατικές ικές ή αναπαραστατικές τάσεις τάσεις οδηγούν συστηματικά στη λογοκρισία ή οδηγούν συστηματικά στη λογοκρισία ή την αυτολογοκρισία, την αυτολογοκρισία, ανατρέχοντας ανατρέχοντας μεταξύ άλλωνμεταξύ άλλων σεσε ημερολόγια ή μαρτυρίες ημερολόγια ή μαρτυρίες καλλιτεχνώνκαλλιτεχνών..
2.Το πεδίο της Το πεδίο της πρόσληψηςπρόσληψης. Στο πεδίο της πρόσληψης, . Στο πεδίο της πρόσληψης, θα αναρωτηθούμε πώς ανά θα αναρωτηθούμε πώς ανά εποχές και ιστορικές περιόδους υποδεχόμαστε τα σύγχρονα έργα, ή ακόμα πώς η εποχές και ιστορικές περιόδους υποδεχόμαστε τα σύγχρονα έργα, ή ακόμα πώς η κριτική ερμηνεύει, αναπλάθει, ή διαχειρίζεται παλαιότερα και σύγχρονα έργα, κριτική ερμηνεύει, αναπλάθει, ή διαχειρίζεται παλαιότερα και σύγχρονα έργα, διαστέλλονταςδιαστέλλοντας, , συρρικνώνονταςσυρρικνώνοντας ή απορρίπτοντας ή απορρίπτοντας τον κανόνα.τον κανόνα.
3.Το πεδίο του κοινωνικοπολιτικού πλαισίουΤο πεδίο του κοινωνικοπολιτικού πλαισίου. Στο πεδίο αυτό, θα αναρωτηθούμε . Στο πεδίο αυτό, θα αναρωτηθούμε ποια θεσμικάποια θεσμικά (ή μη)(ή μη), πολιτικά, πολιτικά, εκπαιδευτικά, εκπαιδευτικά ή θρησκευτικά ή θρησκευτικά μορφώματα ή ομάδεςμορφώματα ή ομάδες δημιουργούν συστηματικά αγκυλώσεις δημιουργούν συστηματικά αγκυλώσεις στην εικαστική ή κινηματογραφική στην εικαστική ή κινηματογραφική παραγωγήπαραγωγή. .
4. Το πεδίο της διδασκαλίαςΤο πεδίο της διδασκαλίας. Στο πεδίο της διδασκαλίας. Στο πεδίο της διδασκαλίας της ιστορίας της τέχνης και της ιστορίας της τέχνης και του κινηματογράφουτου κινηματογράφου θα συζητήσουμεθα συζητήσουμε παραδείγματα και παραδείγματα και θα εκθέσουμε τυχόν θα εκθέσουμε τυχόν προβληματισμοπροβληματισμούςύς γύρω από το επάγγελμα τουγύρω από το επάγγελμα του/της/της ιστορικού της τέχνης ή του ιστορικού της τέχνης ή του κινηματογράφουκινηματογράφου, καθώς, καθώς και τις νέες προκλήσεις που και τις νέες προκλήσεις που αυτό αυτό αντιμετωπίζειαντιμετωπίζει μέσα σε μέσα σε μια πολυπολιτισμική αλλά και νεοσυντηρητικήμια πολυπολιτισμική αλλά και νεοσυντηρητική εποχήεποχή.

Στοχεύοντας σε έναν διεπιστημονικό διάλογο, η πρόσκληση είναι ανοιχτή σε ερευνητέςερευνητές//τριες, μεταπτυχιακούςτριες, μεταπτυχιακούς//ές φοιτητέςές φοιτητές//τριες, καλλιτέχνεςτριες, καλλιτέχνες,, επιμελητέςεπιμελητές//τριες τριες μουσείων, θεωρητικούς τέχνης και κινηματογράφου. μουσείων, θεωρητικούς τέχνης και κινηματογράφου.

Οι ανακοινώσεις θα έχουν διάρκεια 20 λεπτών. Οι ενδιαφερόμενοι//ες μπορούν να ες μπορούν να αποστείλουν την πρότασή τους (έως 500 λέξεις) μαζί με ένα σύντομο βιογραφικό αποστείλουν την πρότασή τους (έως 500 λέξεις) μαζί με ένα σύντομο βιογραφικό τους σττους στην ηλεκτρονική διεύθυνσηην ηλεκτρονική διεύθυνση epitropilogokrisia@gmail.comepitropilogokrisia@gmail.com
Επιμέρους πληροφορίες
Προθεσμία υποβολής ππεριλήψεων: 10 Ιουνίου 20242024
Ειδοποίηση αποδοχής πρότασης:
Ειδοποίηση αποδοχής πρότασης: 30 Ιουνίου 2024

Οργανωτική και Επιστημονική Επιτροπή
Έλλη Λεμονίδου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Νεότερη και Σύγχρονη Ελληνική και Ευρωπαϊκή Ιστορία Ευρωπαϊκή Ιστορία –– Δημόσιες χρήσεις του ιστορικού παρελθόντος, Πανεπιστήμιο Δημόσιες χρήσεις του ιστορικού παρελθόντος, Πανεπιστήμιο Πατρών, Τμήμα Ιστορίας Πατρών, Τμήμα Ιστορίας — ΑρχαιολογίαςΑρχαιολογίας
Κάτια Παπανδρεοπούλου, Επίκουρη Καθηγήτρια, Μουσειολογία, Επίκουρη Καθηγήτρια, Μουσειολογία Τέχνης και Διεθνείς Τέχνης και Διεθνείς Εκθέσεις, Πανεπιστήμιο Πατρών, Τμήμα Ιστορίας Εκθέσεις, Πανεπιστήμιο Πατρών, Τμήμα Ιστορίας — ΑρχαιολογίαςΑρχαιολογίας
Αλέξανδρος Τενεκετζής, Επίκουρος Καθηγητής, Ιστορία της Ελληνικής και Ευρωπαϊκής , Επίκουρος Καθηγητής, Ιστορία της Ελληνικής και Ευρωπαϊκής Τέχνης, Πανεπιστήμιο Πατρών, Τμήμα Ιστορίας Τέχνης, Πανεπιστήμιο Πατρών, Τμήμα Ιστορίας — ΑρχαιολογίαςΑρχαιολογίας
Συνδιοργάνωση
Πανεπιστήμιο Πατρών, Τμήμα Ιστορίας–Αρχαιολογίας Αρχαιολογίας
και
Εταιρεία Ελλήνων Ιστορικών Τέχνης (ΕΕΙΤ)

Πηγή